Schermer, Graft-De Rijp

Eerste Lunch poldertour!

Op 17 juli a.s. houden we onze eerste lunch Poldertour! Een tour langs drie restaurants in landelijk Alkmaar. We starten om 11.30 uur in Stompetoren bij Brasserie de Buurt voor het voorgerecht, dan door naar De Vriendschap in Driehuizen voor het hoofdgerecht en we sluiten af met een dessert bij restaurant Bij Ernst in De Rijp. We zien uit naar een mooie zomerse tocht.

Helaas is de tour al volgeboekt.

Diensten servicepunt WelzijnWonenPlus Schermer Graft-De Rijp

Op het servicepunt van WelzijnWonenPlus werken enthousiaste vrijwilligers. Abonnees uit Graft-De Rijp, Schermer en Oterleek kunnen hier praktische diensten (zoals klusjes in en om het huis, boodschappen, administratie) of persoonlijke ondersteuning (zoals vriendschappelijk huisbezoek) aanvragen. Zie onderstaand ons aanbod van diensten. Tijdens de openingstijden kunnen inwoners langskomen met vragen over wonen, zorg en welzijn.

  • Schermerhorn

    Bij WelzijnWonenPlus Schermer, Graft-De Rijp, Hornplein 8 te Schermerhorn, kunt u maandagochtend (even weken) en elke dinsdag- en woensdagochtend ochtend van 10.00 tot 12.00 uur binnenlopen.  

  • De Rijp
    Daarnaast kunt u elke maandag van 14.00-16.00 uur langskomen in het Rijperhuis. Wij zitten daar voor u klaar.
  • Stompetoren
    Om de week, vindt u ons  op maandagochtend (oneven weken) van 9.00-11.00 uur bij huisartsenpraktijk de Schermer.

Boodschappenservice

Is boodschappen doen te zwaar geworden? Bent u ziek of durft u niet naar de winkel vanwege sneeuw of gladheid? Dan doen wij de boodschappen voor u. Wilt u zelf graag naar de winkel, maar kunt u het niet alleen dan gaat een vrijwilliger met u mee.

Heeft u een vraag en weet u even niet wie u daarbij kan helpen? Iedere vraag is een terechte vraag. Wat de vraag ook is, u kunt erop rekenen dat wij samen op zoek gaan naar antwoorden of oplossingen.

  • Liefst zo dichtbij en eenvoudig mogelijk. Dus bij u in de Schermer of Graft de Rijp.
  • Gratis en onafhankelijk van de gemeente, (jeugd)zorg-instellingen en andere organisaties. 

Cliëntondersteuning

Alle inwoners van alle gemeentes moeten bij alle vragen over welzijn, wonen en maatschappelijke ondersteuning in de buurt terecht kunnen. Dit heet officieel cliëntondersteuning; ook al heeft u gewoon een vraag.

Cliëntondersteuning van WelzijnWonenPlus biedt geen langdurige hulp, zorg of begeleiding. Mocht dit nodig blijken te zijn dan kunnen we u wel in contact brengen met een organisatie bij u in de buurt.

Neem contact op met ons op om te kijken hoe wij u kunnen helpen. 

Voorbeelden van vragen

  • Invullen van een DigiD-aanvraag 
  • Vragen over een nieuwe woning 
  • Voorbereiden van een gesprek met de gemeente of een andere (overheidsorganisatie)  
  • Organiseren van uw administratie 

Computerhulp

Vindt u het weleens lastig om goed om te gaan met de computer? Onze vrijwilligers helpen u graag uit de digitale problemen. Denkt u hierbij aan het verhelpen van een storing of downloaden van programma’s. Ook voor hulp bij het versturen van e-mails of internetten kunt u bij ons terecht.

Heeft u vragen op het gebied van wonen, zorg en welzijn? Dan kunt u terecht bij het servicepunt. Onze vrijwilligers en de consulenten staan u graag te woord. Als wij u niet zelf kunnen helpen, kunnen we voor u bemiddelen of u doorverwijzen naar de juiste instantie. 

Klussenservice

Onze vrijwilligers helpen u graag met kleine klusjes in en om het huis. Denkt u aan het vervangen van een kraanleertje, een schilderij of een plank ophangen, een kastje in elkaar zetten, de cv-ketel bijvullen of een lamp ophangen. We houden als richtlijn aan dat de klus binnen anderhalf- 2 uur moet zijn afgerond. U zorgt zelf voor het benodigde materiaal (dit kunt u altijd met ons overleggen).

Tuinhulp

Een tuin is fijn, maar kan een hele zorg zijn als u wat ouder wordt. Wij kunnen u hulp bieden in de tuin of op het balkon. Denkt u hierbij kleine klusjes zoals plantjes planten of verplaatsen, snoeien, onkruid wieden of gras maaien. Wij houden hierbij de richtlijn aan dat de klus niet meer dan anderhalf-tot 2 uur in beslag neemt (dit is per locatie verschillend). Hoge bomen of heggen snoeien, schuttingen of tegels verplaatsen of vervangen valt hier niet onder. U kunt maximaal drie tot vier keer per jaar gebruik.

Het tuinonderhoud kost € 5,– per uur. De maximale duur van de dienst is twee uur. Het bedrag wordt afgeschreven met een automatische incasso.

Administratieve ondersteuning

Vindt u het moeilijk om uw administratie op orde te krijgen? Lukt het niet om een formulier in te vullen? Wilt u een toeslag aanvragen? Onze vrijwilligers helpen u graag!

Denkt u hierbij aan het ordenen van uw administratie, invullen van (digitale) formulieren of opzeggen van abonnementen. Ook voor hulp bij het aanvragen van huur- of zorgtoeslag, een WMO-voorziening of persoonsgebonden budget (PGB).

Belasting

Voor hulp bij uw belastingaangifte hebben wij getrainde vrijwilligers die u helpen.

WelzijnWonenPlus organiseert in Schermer, Graft-De Rijp verschillende sociale activiteiten zoals koffie-ochtenden, creatief cafés, bijeenkomsten met een thema en gezamenlijke maaltijden. Houd onze agenda in de gaten.

Vervoer

Heeft u een afspraak bij uw huisarts, tandarts of ziekenhuis dan is het fijn als er iemand is die voor u kan rijden en eventueel met u meegaat. Iemand die de weg weet, die meeluistert naar wat de arts vertelt (als u dat fijn vindt) en de vervolgafspraken voor u onthoudt. Heeft u niemand die met u mee kan gaan in uw eigen omgeving? Dan zoeken wij een vrijwilliger die u kan begeleiden.

Als abonnee betaalt u een kilometervergoeding van € 0,30 per kilometer en eventuele parkeerkosten

Vriendschappelijk huisbezoek

Vindt u het fijn om af en toe een kopje koffie met iemand te drinken, een wandeling maken of een gezellig praatje te maken? Wij hebben vrijwilligers die graag bij u komen voor een vriendschappelijk huisbezoek.

Een vriendschappelijk huisbezoek is bedoeld voor mensen die zich eenzaam voelen, door omstandigheden niet makkelijk meer buiten de deur komen of nieuw in de gemeente zijn en graag wegwijs gemaakt willen worden. De bedoeling is om op een vriendschappelijke manier en op basis van gelijkwaardigheid iets voor elkaar te betekenen.

Op verzoek kan u op regelmatige basis gebeld worden voor een vriendschappelijk praatje door een vaste vrijwilliger. U kunt naar behoefte aangeven hoe vaak u gebeld wilt worden.

Activiteiten servicepunt WelzijnWonenPlus Schermer, Graft-De Rijp

Vacatures servicepunt WelzijnWonenPlus Schermer, Graft-De Rijp

Helaas, momenteel zijn er op deze locatie geen openstaande vacatures.

Nieuwsbrieven servicepunt WelzijnWonenPlus Schermer, Graft-De Rijp

Nieuwsbrief Schermer,
Graft-De Rijp, voorjaar 2024

Nieuwsbrief Schermer,
Graft-De Rijp, zomer 2024

Servicepunt WelzijnWonenPlus Schermer, Graft-De Rijp

WelzijnWonenPlus in Schermer, Graft-De Rijp

Hornplein 8
1636 XE Schermerhorn
T 0299 820 139
schermergraftderijp@welzijnwonenplus.nl

Openingstijden servicepunt Schermer, Graft-De Rijp

Maandag (oneven weken) van 9.00-11.00 uur
(Huisartsenpraktijk de Schermer in Stompetoren).

Maandag (even weken), dinsdag en woensdag van
10.00 – 12.00 uur (De Horn in Schermerhorn).

Maandag inlooppunt van 14.00 – 16.00 uur
(Het Rijperhuis in De Rijp).

Telefonisch bereikbaar van ma t/m woe van 9.30 – 12.00 uur.

Word abonnee van WelzijnWonenPlus

Wilt u ook gebruik maken van onze diensten, sluit dan een abonnement af. Een abonnement kost € 6,- per maand.

Als huurder van Woonwaard betaalt u € 3,- per maand.

Het abonnement is gratis indien de hoogte van uw inkomen niet hoger is dan netto AOW. 

Meer informatie?
Belt u dan met het servicepunt 0299 820 139.

Medewerkers servicepunt WelzijnWonenPlus Schermer, Graft-De Rijp

Brenda
van Esch

CONSULENT

T 06 105 73 269

Anneke
Los

CONSULENT

T 06 106 01 834

Bel me terug

    Vrijwilliger formulier

      Bel me terug

        Ga naar de inhoud