Corona richtlijnen WelzijnWonenPlus

Vrijwilligers en consulenten houden zich zoveel mogelijk aan de richtlijnen RIVM. Wij zijn onze abonnees/inwoners zoveel mogelijk telefonisch van dienst. Komt u op een van onze locaties, houdt u zich aan de richtlijnen die daar gelden. Geef uw gegevens door voor contactonderzoek (indien nodig) en draag zoveel mogelijk een mondkapje. 

Diensten tijdens de Coronaperiode

Via het servicepunt in uw woonplaats kunt u aangeven indien u regelmatig een vriendschappelijk telefonisch gesprek wilt met een van onze vrijwilligers.

Contact wordt hierbij vermeden, alleen telefonisch kunnen de boodschappen doorgegeven worden. De vrijwilliger zet de boodschappen voor de deur neer. Betaling vindt plaats via een machtiging en het is niet mogelijk om contant af te rekenen. Bij het telefonisch doorgeven van de boodschappenlijst wordt dit aan u uitgelegd.

De maaltijdbezorging in Wormerland gaat wel door.  De maaltijd wordt voor de deur neergezet en bij u aangebeld. Wilt u ervoor zorgen dat uw lege maaltijdbox al buiten staat.

Deelnemers worden ‘s morgens kort gebeld

De kleine klusjes binnens- en buitenshuis worden weer opgestart, conform onze richtlijnen onderin

Op maandag en dinsdag bellen voor bezorging op donderdag of vrijdag. Boodschappen worden bij de deur neergezet, als de abonnee echt niet zelf de boodschappen kan aannemen dan zetten wij de boodschappen in de keuken. Conform richtlijnen huisbezoek.

alleen noodzakelijke ritten worden uitgevoerd zoals bezoek aan een arts, ziekenhuis, etc. Klanten en chauffeurs dragen een mondkapje.

De bus blijft rijden, alleen voor noodzakelijke ritten zoals bezoek aan arts, ziekenhuis enz. Alle andere ritten worden uitgesteld. Zowel de chauffeur als de passagiers dragen een mondkapje.

Er gaan alleen bijeenkomsten door met maximaal vier personen bij een bijeenkomst. Aanwezigen melden zich van tevoren aanmelden, informatie aanwezigen opschrijven, aanwezigen niet rondlopen en koffie/thee wordt gebracht en 1,5 meter uit elkaar kunnen zitten.

 

Ondersteuning tijdens Coronaperiode

  • WelzijnWonenPlus (alle gemeenten behalve Zaanstad)
  • Alzheimer Café; 06 182 168 84 bereikbaar op werkdagen tussen 12.00-14.00 uur of per e-mail zaanstreek-waterland@alzheimer-nederland.nl
  • Landsmeer, Samen Meer, 020 484 41 90, maandag t/m vrijdag 10.00-16.00 uur

Landelijk

  • De luisterlijn: 0900 0767 voor iedereen dag en nacht beschikbaar voor een luisterend oor.
  • De Zilverlijn: 088 344 20 00, belservice voor senioren van het Nationaal Ouderenfonds. Ouderen die zich aanmelden voor de Zilverlijn, krijgen wekelijks een telefoontje van een vrijwilliger. Aanmelden via de website of via het hierboven genoemde telefoonnummer. Ook vrijwilligers kunnen zich aanmelden.
  • Het Humanistisch verbond: 020 521 90 11, lifeline voor levensvragen. Ga in gesprek met een humanistisch geestelijk verzorger, een professionele gesprekspartner die je steunt bij levensvragen. Van 23 maart t/m 6 april Maandag t/m vrijdag 10.00-12.00 uur
  • Mantelzorglijn: 030 760 60 55 voor vragen over mantelzorg en het coronavirus, advies of luisterend oor. Ma t/m vrij 09.00-16.00 uur:  Buiten deze openingstijden is de telefoon doorgeschakeld naar de Luisterlijn.
  • Ouderenbond ANBO: 0348 466 666 voor een luisterend oor en algemene vragen over het coronavirus. Hier zijn ook Turks en Marokkaans sprekende vrijwilligers actief.
  • WelzijnWonenPlus (alle gemeenten behalve Zaanstad)
  • Het Rode Kruis: 070 445 58 88 voor een luisterend oor, praktische tips en hulp bij het online boodschappen doen.
  • De Helpdesk Welkom Online: 088 344 20 00 voor ouderen met digitale vraagstukken zoals  videobellen, contact via social media, spelletjes spelen met anderen, laatste informatie over het Coronavirus? Op werkdagen te bereiken van 9 uur tot 17 uur.
  • Thuisgekookt: 06 834 471 97 buren die voor elkaar koken (ook voor zorgverleners!) en de richtlijnen in acht nemen. Vraag en aanbod via de website.
  • Ouderenbond ANBO en examinatoren CBR0348 466 666 boodschappen via de boodschappenhulp.